Bekkenfysiotherapie

Wat de bekkenfysiotherapeut voor u kan betekenen
De bekkenfysiotherapeut helpt mensen met klachten in het bekkengebied. De behandeling bij de bekkenfysiotherapeut begint met voorlichting, preventie en een goede diagnose. Daarop volgen coachen, begeleiden en het behandelen van mannen, vrouwen en kinderen met de volgende klachten:

– Ongewild verlies van urine en/of ontlasting
– Niet te onderdrukken aandrang om te plassen en/of te ontlasten
– Met moeite kunnen plassen of ontlasten
– Zwaar, drukkend gevoel in de onderbuik en/of balgevoel in vagina of anus
– Pijn in de onderbuik, rond de anus of de geslachtsdelen
– Seksuele klachten zoals pijn bij het vrijen, erectiestoornissen e.d.
– Bekkenpijn en lage rugklachten in de periode rond zwangerschap en bevalling
– Bekkenpijn en lage rugklachten door andere oorzaken dan zwangerschap of bevalling
– Begeleiding vóór en na operaties in buik- en bekkengebied

Dit doen de bekkenbodemspieren in het onderlichaam
De spieren in de lage rug, buik en bekken spelen een belangrijke rol bij houding en beweging. Daarnaast hebben de bekkenbodemspieren een belangrijke taak bij plassen, vrijen en ontlasten. De spieren kunnen te zwak zijn of juist te gespannen. Het komt ook voor dat ze niet op het juiste moment hun werk doen. Niet iedereen voelt deze spieren, waardoor bewuste controle niet mogelijk lijkt. een voelt deze spieren, waardoor bewuste controle soms niet mogelijk lijkt. De bekkenfysiotherapeut kan helpen de controle hierover te herwinnen en zo uw vertrouwen in de bekkenbodemspieren weer terug te krijgen.

Hoe gaat de bekkenfysiotherapeut te werk?

Tijdens de eerste afspraak worden uw klachten zorgvuldig in kaart gebracht. Uw klachten worden vanuit diverse invalshoeken bekeken, het bekken is namelijk niet los te zien van de rest van uw lichaam. Er zal onder andere gekeken worden of er tijdens het bewegen problemen zijn, hoe het plassen en ontlasten verlopen en of er problemen zijn met seksualiteit. Om de klacht in kaart te brengen kan een inwendig onderzoek worden uitgevoerd. Dit inwendig onderzoek gebeurt na uw toestemming. Er wordt samen met u een behandelplan opgesteld naar aanleiding van de bevindingen. Dit behandelplan zal de bekkenfysiotherapeut met u bespreken. Er zal regelmatig een evaluatie van de voortgang plaatsvinden. Hoe lang u bij de bekkenfysiotherapeut onder behandeling bent, is afhankelijk van uw problematiek. U krijgt niet alleen gerichte oefeningen voor de spieren van de bekkenbodem, bekken en lage rug, maar ook praktische adviezen en uitleg over bijvoorbeeld ademhaling en toiletgedrag.